Newsletter

Hildegarda iz Bingena

Nedavno me na nju podsjetio Nino Šoštarić (za vrijeme radionice svoje supruge Kornelije Benyovski Šoštarić o organskim pripravcima u vrtu), spominjući njezin važan utjecaj na dr. Steinera i biodinamički uzgoj biljaka i povrća. Mnoge iscjeliteljske metode i ideje potječu upravo od nje, a nekima od njih bavim se profesionalno (Tomatis® metoda, homeopatija i terapija cvjetnim esencijama) pa je red da napišem nešto o toj krasnoj i produhovljenoj ženi koja je živjela u 12. stoljeću. Benediktinka, iscjeliteljica, književnica, glazbenica, vizionarka, savjetnica, propovjednica, lingvistica, naturalistica, pjesnikinja i savjetnica kraljeva i biskupa. Svestrana i još k tome ŽENA.

Napisala je više od 70 pjesama, knjige o teologiji, medicini, prehrani i prirodnoj povijesti. Skladala je pjesme, iako nikad nije proučavala glazbenu notaciju ni pjevanje. Hildegarda je bila uronjena u glazbu od samog svog početka. S 8 godina stupila je u red benediktinki a srednjevjekovno pjevanje ili gregorijanske napjeve, prema benediktinskom pravilu, opatice su u samostanu pjevale osam puta na dan u samostanskoj crkvi.  Za Hildegardu je glazba bila sveprožimajuća, čisto tkanje tijela i duše koju je koristila kako bi dosegla spiritualne istine, jer, smatrala je, glazba najbolje pristaje čovječanstvu i preusmjerava ljudska srca te ih vraća natrag na izvor.

Prema dr. Alfredu Tomatisu, gregorijanski napjev je možda najsnažniji zvuk koji promiče snagu i vitalnost. Dr. Tomatis njime je postigao čudesna iscjeljenja i oporavak tisuće pacijenata svojim tretmanima sa zvukom. Sredinom 1960-ih, pozvali su ga u samostan u Francuskoj, kojeg je preuzeo novi, revolucionarni opat koji je promijenio unutarnji ustroj opatije: ukinuo pjevanje iz redovničkog dnevnog rasporeda. Benediktinski redovnici obično su pjevali šest do osam sati dnevno, međutim ovaj opat je nastojao pokazati redovnicima da pjevanje nema nikakvu korisnu svrhu i da bi umjesto njega mogli napraviti druge važne stvari.
Postupno, kako je vrijeme prolazilo, redovnici su postajali sve umorniji i bolesniji. Opat se obratio za pomoć dr. Tomatisu u lipnju 1967. koji je inzistirao da se odmah vrati u njihov raspored osam sati svakodnevnog pjevanja. Do studenoga 1967., gotovo svi su se redovnici vratili svojim normalnim aktivnostima, svojoj molitvi i samo nekoliko sati sna odnosno legendarnom benediktinskom radnom rasporedu.
Dr. Tomatis je uspio povratiti redovnicima zdravlje i energiju bez lijekova. Tretirao ih je samo zvukom. Gregorijanski korali u Tomatis® terapiji imaju stoga veliko i važno mjesto.  Glazba integrira um, srce i tijelo, liječi nesuglasje između nas i nebeskog sklada ovdje na zemlji. Iscjeliteljska snaga glasa i zvuka je ogromna iako još ne sasvim priznata u naše vrijeme.

Osim u ljepotu zvuka, Hildegarda je vjerovala i u snagu bilja i cvijeća. Vjerovala je također u važnost zdrave prehrane, vrijednosti umjerenosti i odmora, te nužnosti liječenja cijele osobe, a ne samo njenih simptoma. Znala je da je duhovnost ljudi usko povezana s fizičkim stanjem. Opširno je pisala o upotrebi ljekovitog bilja, a Hildegardin holistički pristup prehrani i zdravlju još uvijek privlači najviše pozornosti u Njemačkoj. Kao i dr. Hahnemann, utemeljitelj homeopatije, smatrala je da je obveza iscjelitelja vidjeti pacijenta kao cjelinu. Temelj Hildegardine duhovnosti bio je Viriditas ili životna sila.
Hildegarda je prikupljala rosu sa cvjetova biljaka koju je koristila za liječenje vitalne sile, koju je nazivala viriditas. Tako je na primjer zapisano da je omatala tkaninu od muslina oko biljaka i ostavljala ju tamo preko noći. Ujutro je skupljala kapljice rose iz tkanine a ako je osoba bila jako bolesna, časne sestre bi ju zamotale u krpe natopljene cvjetnom rosom. Njene postupke i ideje ponovno je otkrio imunolog dr. Bach i kroz cvjetne esencije početkom 1900-ih uspostavio vezu između osobina ličnosti i ponašanja ljudi te cvijeća koje ima slične izraze. Kada je dr. Bach završio posljednji od svojih 38 cvjetnih esencija, rekao je da će one služiti čovječanstvu dobro za narednih 50 godina.
Hildegarda je bila daleko ispred svog vremena i još uvijek otkrivamo njezinu veličanstvenost, jedinstvenost i originalnost njenih razmišljanja.