Newsletter

Tomatis metoda - Mozartova glazba koja iscjeljuje odrasle i djecu

Odavno je poznato da glazba liječi. Sredinom prošlog stoljeća ova je činjenica potaknula i francuskog otorinolaringologa i pionira terapije glazbom, dr. Alfreda Tomatisa, na proučavanje utjecaja zvuka i glazbe na ljudski mozak. Nakon desetljeća proučavanja, 60-ih godina prošlog stoljeća nastala je auditivna neurosenzorna stimulacija Tomatis, bazirana uglavnom na Mozartovoj glazbi. Primjenjuje se u cijelom svijetu, pa i u Hrvatskoj

Fascinantni rezultati kod autistične djece

Njihova fasciniranost glazbom, pozitivne reakcije na glazbu kao i činjenica da neka od njih imaju i savršen sluh otvaraju put Tomatis metodi koja pomaže autističnoj djeci da se uključuju u aktivnosti sa svojim vršnjacima, da steknu socijalne, jezične i motoričke vještine.

Dr. Tomatis puno je radio s djecom s poremećajima iz autističnog spektra pa je, stoga, velik broj upravo takve djece koja dolaze u Tomatis centar Zagreb, a šestogodišnji Ivan jedan je od njih. U godinu i pol, koliko koristi Tomatis metodu, njegova majka svjedoči o brojnim pozitivnim promjenama koje su uslijedile nakon mnogih ciklusa auditivne neurosenzorne stimulacije.

Ivan, poput druge djece, rado sluša Mozarta i gregorijanske korale koji se izmjenjuju u svakodnevnoj terapiji, a već u sljedećem ciklusu očekuje ga i terapija majčinim glasom koju je dr. Tomatis često koristio upravo u radu s djecom s poremećajima iz autističnog spektra. Tijekom ovog tretmana snima se majčin glas koji se filtrira kroz tzv. elektroničko uho, tj. specifičnu aparaturu. Na taj se način ovaj glas čuje onako kako fetus čuje glas svoje majke u njezinoj utrobi. Upravo se u ovoj fazi razvoja počinje razvijati sluh, a on je osnova za jezik.

Majčin glas koji čini čuda

Svojevrsnim vraćanjem na početak razvoja, mogu se ispraviti pojedine „greške“ i tako stimulirati sluh. Majčin je glas ujedno i emocionalna hrana koja potiče djetetov razvoj. Dr. Tomatis je naglašavao kako nije poznato podrijetlo autizma, ali znamo kako mnoga autistična djeca žive u strahu i da glas majke može učiniti čudo, umiriti te strahove i pomoći djetetu da se konačno „probudi“ i počne komunicirati.

U Ivanovu slučaju terapija je osmišljena s ciljem da pokrene razvoj alternativnih živčanih putova u zdravim dijelovima mozga koji će kompenzirati izgubljene i oštećene dijelove centra za jezik.

Glazba skraćuje vrijeme učenja i pamćenja

Ova se metoda danas u Europi i svijetu provodi u nastavi u školama jer su prepoznate njezine dobrobiti u učenju, koncentraciji i svladavanju gradiva. Mnoga se djeca u školi teško snalaze s gradivom, imaju poteškoće u učenju, govoru i čitanju, a pozornost im predstavlja posebno velik problem.

Neka djeca ne procesuiraju efikasno zvukove koje čuju - ona čuju da im učitelji u školi govore, ali ne razumiju jasno poruke. Tako se događa da traže da učitelji ponove i po nekoliko puta odaslanu poruku, ali se one i dalje teško probijaju do njih.

Poljsko istraživanje Tomatis metode

Sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća počela se širiti ideja o tome kako slušanje glazbe tijekom razdoblja učenja može skratiti vrijeme učenja i pamćenje učiniti dugotrajnijim. Ove pretpostavke potvrđene su recentnim znanstvenim  istraživanjima: u Poljskoj je od 2010. do 2013. provedeno istraživanje Pažnja! Put do uspjeha s ciljem da se ustanovi i izmjeri dobrobit koju Tomatis metoda može polučiti u postignućima školske djece u redovnoj nastavi, kao i djece s posebnim potrebama, s genetskim sindromima, ADHD-om, autizmom, cerebralnom paralizom itd.

Tim istraživanjem bile su obuhvaćene 62 poljske škole sa 1333 djece, a testirale su se sljedeće kompetencije: učenje (pamćenje, pažnja, motivacija, samopouzdanje i korištenje znanja u praksi), jezik (slušanje i govor), glazbene i socijalne vještine (sposobnosti grupnog rada, poštovanje pravila, razumijevanje različitih mišljenja).

Voditeljica istraživanja dr. Joanna Ratyńska zaključila je da rezultati istraživanja ukazuju na snažan pozitivan učinak slušne stimulacije korištenjem Tomatis metode i povećanje razine kompetencija u djece. Metoda je najviše utjecala na poboljšanje vještina učenja i socijalnih vještina. Rezultati istraživanja sugeriraju da Tomatis metoda može biti korisna u pružanju podrške i razvoju djece sa i bez posebnih potreba.

Koliko traje terapija?

Terapija traje nekoliko mjeseci, a broj i duljina ciklusa slušanja ovisi o pojedinom problemu, dakle individualna je. Djetetu s normalnim razvojem, ali lošim auditivnim procesuiranjem, uzrokovanim čestim upalama uha u ranom djetinjstvu, bit će potrebno oko šest mjeseci da poboljša svoje kompetencije, a djetetu s poremećajima iz autističnog spektra, koje ne govori, bit će potrebno godinu dana i više, ovisno o ozbiljnosti poremećaja, kako bi ostvarilo napredak u govoru, kontaktu očima i socijalizaciji.

Slušanja se provode uglavnom kod kuće, a u nekim slučajevima u samom centru. Prije nego što se započne s auditivnom neurosenzornom stimulacijom važno je napraviti procjenu i test slušanja koji će stručnjacima pomoći utvrditi eventualne disfunkcije kako bi se napravio odgovarajući individualno prilagođen program slušanja.

Koriste se posebno dizajnirani prijenosni uređaji opremljeni posebnim slušalicama. Tomatis terapija traje maksimalno do dva sata dnevno tijekom 10 - 13 dana, no i ta učestalost i duljina slušanja variraju od osobe do osobe.

Moj cijeli tekst na 3 stranice možete pročitati na http://www.sensaklub.hr/clanci/tretmani/tomatis-metoda-mozartova-glazba-koja-iscjeljuje-odrasle-i-djecu